Frågor och svar om fjärrvärme

Här hittar du svaren på en del frågor. Har du andra frågor, kontakta oss gärna så reder vi ut dina funderingar.

Kontakta oss via kontaktformuläret eller på telefon här

– Det läcker lite i min fjärrvärmecentral, vad gör jag?
Kontakta oss direkt på telefon så kommer vi och ser över det.

– Varför svajar värmen när jag duschar?
En del av våra äldre fjärrvärmecentraler ger inte varmvatten direkt om du stänger av vattnet när du duschar.
Det kan det vara kallt en liten kort tid när du sätter på vattnet igen. Tyvärr kan vi inte göra något åt det.

Detta problem finns inte med de nyare fjärrvärmecentralerna.

– Hur får jag reda på om uppvärmningen av mitt hus är mer energikrävande än ”normalt”?
Kontakta oss så tar vi fram förbrukningsstatistik på ditt hus och ser om något onormalt inträffat.
Du kan även ta kontakt med kommunens energirådgivare för en analys av din fastighets energiförbrukning.

– Hur säger jag upp mitt avtal?
Du har rätt att säga upp ditt avtal med 3 månaders varsel. Det måste ske skriftligt, undertecknat av samliga fastighetsägare.
Vi kopplar bort värmen och monterar ner fjärrvärmecentralen, men gräver normalt inte upp ledningarna på tomten. Fastigheten är ej längre ansluten till fjärrvärmen. Ska fjärrvärmen kopplas på igen får fastighetsägaren betala en ny anslutningsavgift. Allt detta regleras våra allmänna villkor som du hittar här.

– Vad gör jag om jag inte är nöjd?
Vi strävar givetvis efter att alla våra kunder ska vara nöjda!  Om du har synpunkter, klagomål eller beröm så meddela gärna oss i vårt kontaktformulär,eller ring och prata med oss!

– Vilka lagar och regler gäller för fjärrvärme?
Hagfors Energi har beslutat att leverera fjärrvärme till våra kunder under de villkor som finns våra allmäna avtalsvillkor, som du hittar här. Där finns reglerat dina och våra rättigheter och skyldigheter.
De allmänna villkoren följer fjärrvärmelagen som trädde i kraft 1 juli 2008.
Lagen (SFS 2008:263) kan du läsa på Energimarknadsinspektionens webbplats.

– Kan jag betala via autogiro?
Det går alldeles utmärkt! Många av våra kunder använder sig av autogiro. Kontakta oss så hjälper vi dig att lösa det.

– Kan jag få uppskov med fakturan?
Vanligtvis inte. Men har du betalningsproblem vill vi förstås hjälpa till i den mån vi kan. Kontakta vår ekonom Kerstin Karlsson om du vill veta mer om din faktura.

– Vem beslutar om priset på fjärrvärme?
Det är styrelsen för Hagfors Energi som en gång om året tar ställning till prislistan. Det sker i maj, och prisändringen kan då ske tidigast 1 september. Vi har lagstadgad skyldighet att meddela våra kunder minst tre månader i förväg om priset ändras. Det meddelar vi på din faktura samt här på hagforsenergi.se.