Frågor och svar om e-faktura
- Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?
En e-faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.
- Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker kan även skicka sms eller e-post när du har en ny faktura. Kolla med din bank om möjligheten finns hos dem.
- Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Hagfors Energi. E-faktura bidrar därför till något positivt för miljön i form av minskade utskrifter.
- Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
- När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
- När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
- Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura skickar Visma Collector en påminnelse på papper.
- Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Hagfors Energi.
- Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
- Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta vår ekonom Kerstin Karlsson 0563-185 78.