E-faktura

Frågor och svar om e-faktura

  • Vad är elektronisk faktura, (e-faktura)?

En e-faktura skickas till dig via din Internetbank. Fakturan kan du titta på i Internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura.

  • Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker kan även skicka sms eller e-post när du har en ny faktura. Kolla med din bank om möjligheten finns hos dem.

  • Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Hagfors Energi. E-faktura bidrar därför till något positivt för miljön i form av minskade utskrifter.

  • Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

  • När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

  • När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

  • Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura skickar Visma Collector en påminnelse på papper.

  • Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Hagfors Energi.

  • Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

  • Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.

Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta vår ekonom Kerstin Karlsson 0563-185 78.